Mit jelent az E85?
Az E85 szabványos üzemanyag, 70-86% bioetanol és 30-14% benzin keverékéből áll. MSZ CWA 15293:2006 számú szabvány írja elő az összetételét, amely a fent említett összetevőkön kívül számos adalékanyagot is meghatároz, például korróziógátlót is. Az E85 bázisát képező etil-alkohol képlete C2H5OH, színtelen, jellegzetes szagú és ízű, könnyen folyó folyadék. Hazánkban az E85-höz készült vízmentes alkoholt kizárólag kukoricából állítják elő Szabadegyházán.
Hol tankolható E85?
Az E85 Bioetanol - 2010 nyarán - körülbelül 200 töltőállomáson tankolható. Az egy főre jutó E85 kutak tekintetében Európában hazánk a második helyen áll. Magyarországon hálózati szinten a svájci alapítású AVIA volt az első, ahol szinte a kezdetektől forgalmazták ezt a bioüzemanyagot. Később a OIL! majd 2010 februárjától az AGIP is csatlakozott. A három nagyobb hálózaton kívül magánkutakon találkozhatunk ez E85 Green Power fantázianevű üzemanyaggal.
Átalakítás nélkül használhatok-e alkoholt az autómban?
A tapasztalataink alapján az 50% benzin - 50% E85 keveréket minden korszerű lambda szabályozású autó gond nélkül kezeli. Arra is van példa, hogy egyes típusok fedélzeti számítógépe melegben gond nélkül megbirkózik tiszta E85-tel is. A korszerű gépkocsik Check Engine lámpával figyelmeztetnek, ha valami nem megfelelő az üzemanyag-levegő keverékben. Ha a lámpa jelez, mindenkit óva intünk az E85-használattól, ugyanis a szegénykeverék-képzés motorkárosodást okozhat. Kipróbálni kipróbálhatjuk, de lehetőleg csak arra felkészített járművet használjunk tisztán E85-tel. Ha esetleg a gyári rendszer kezeli is, hidegindítási nehézségeink lehetnek.
Hogyan kell átalakítani?
Az E85 domináns alkotórészének fűtőértéke a benzinhez képest kisebb, és ebből adódóan az E85 sztöchiometrikus levegő/hajtóanyag tömegaránya 14,7 helyett 9,7 körül alakul. Köznyelvre lefordítva az alkoholból kb. 20-25%-kal több kell hasonló teljesítményhez. Ez megoldható nagyon egyszerű eszközökkel, jeladók jelének hamisításával, a gyári motorvezérlő átprogramozásával, és természetesen korszerű E85 konverterekkel is. Ilyen esetben csak minőségi berendezést ajánlott az átalakításra, ami műszaki tulajdonságaiban legalább az adott gépkocsi motorvezérlőjével vetekszik. Lehetőség szerint az adott típushoz hangolható, számítógépről programozható készüléket válasszunk, csak olyan gyártótól, aki megfelelő garanciát vállal az átalakítóra.
Átalakítás után mi történik, ha nem sikerül E85-öt tankolni?
A konverterek E85 és benzin üzemet is lehetővé tesznek. Benzines üzemben a gyári értékek mérvadóak, ilyenkor feltétel nélkül használható benzinnel is a jármű a gyári értékek megtartásával.
Automata üzemanyag-felismerés vagy kapcsoló?
A korszerű, gyárilag alkoholos FFV (flexible-fuel vehicle) autók (pl. AUDI) speciális alkoholfelismerő szenzort használ az üzemanyag keverékének meghatározására. Az első generációs FFV autókban lambda szondáról próbálták meghatározni a keveréket, de ez a módszer pontatlansága és lassúsága miatt nem tökéletes. Teljesítménymérő-pados mérések bizonyítják, hogy ezek az autók az elégetett üzemanyagról tudják csak az elemzést elvégezni, ami azt jelenti, hogy az autó viszonylag hosszú ideig működik számára ismeretlen üzemanyaggal. Ezek az automata rendszerek látszólag kényelmet jelentenek, de a jármű működése tekintetében nem biztos, hogy megfelelőek. Ha nem speciális üzemanyag-felismerő szenzorral alakítják át a járművet, abban az esetben a gépjármű védelme érdekében javasolt az LPG-üzemhez hasonló, kapcsolóval történő E85/benzin üzemváltás, ami pontosabb, jobban ellenőrizhető.
Milyen autó alakítható át E85-üzemre?
1908-ban a legendás Ford T-modell is először alkohollal üzemelt. Ráadásul a Ford-T-t követő A-modell univerzális hajtású, FlexiFuel jármű volt. Brazíliában nálunk is futó modelleket - mint például a VW Bogarat - vidáman hajtják tiszta alkohollal. Akadhatnak nehézségek, de ma már szinte minden benzines típus átalakítható etanolos használatra. Karburátoros autónál a fúvókák cseréjével történik az átalakítás, de ezután csak E85-tel üzemeltethetők. Az univerzális üzem legkönnyebben az elektronikus befecskendezésű járműveknél valósítható meg. Minden esetben meg kell vizsgálni, hogy az injektorok és a vezérlés alkalmas-e az átalakításra.
Központi befecskendezés is átalakítható?
A központi befecskendezés (TBI) az injektoros rendszerek első generációja, működésének lényege az, hogy egy - esetleg kettő - befecskendező szelep adagolja az üzemanyagot. Az elektronikus vezérlést tekintetében kétféle technika terjedt el. Az egyik vezérlése a hengerenkénti befecskendezéshez hasonlatos (pld. Suzuki Swift 1, VW Golf) illetve a Peak & Hold (pld. Opel Astra) vezérlési mód. Míg az első vezérlés átalakítása könnyedén megoldható, a Peak & Hold bonyolultabb feladat, a vezérlés több lépcsőből áll. Ilyen esetben, ha nem speciálisan erre a rendszerre készült E85 elektronikával alakítják át a járművet, úgy az tartós használat után károsodást okozhat a befecskendező szelepben, és a beállítása is kontrollálhatatlan lesz. Ezért minden esetben szakműhelyben kell érdeklődni, hogy az adott gépkocsit milyen központi befecskendezéssel szerelték, ennek függvényében kell a rendszerhez illeszthető elektronikát megválasztani.
BioETUN üzemmódlámpa
Az BioETUN fejlesztő csapata minden tekintetben figyelembe veszi a felhasználók igényeit ezért 2010 októberétől a BioETUN bázis szoftvere lehetővé teszi a befecskendezési módok visszajelzését mellyel üzemanyag takarékosság érhető el. Ezzel egyidőben programozható, kiegészítő, sport fokozat funkció jelent meg mely a turbó motoroknak valamint a dinamikusan autózóknak kedvez. A készülék visszajelző lámpája jelzi a takarékos állapotot, a gyorsítási fázist illetve az injektor működésének határértékét.
A részletekért kattintson ide.